Leestijd: 3 minuten
Kinderen met uitdagend gedrag komen in elke opvang voor. Dit kan behoorlijk veel vragen van jou als pedagogisch professional en van de groep als geheel. Kinderpsycholoog, opvoedkundige en auteur Tischa Neve weet als geen ander dat dit uitdagend kan zijn. Met haar trainingen en tools kunnen professionals kinderen beter begrijpen en begeleiden, waardoor zij echt het verschil kunnen maken voor elk kind.
Overal – ook in de kinderopvang – kom je kinderen tegen die extra aandacht vragen omdat ze uitdagend gedrag vertonen: kinderen die vaak huilen, heftige driftbuien hebben, zich fysiek uiten of juist ontzettend druk zijn. Maar ook kinderen die zich sterk terugtrekken, stil zijn, nauwelijks opvallen en niet of nauwelijks praten. Ieder kind is anders en heeft zijn eigen handleiding en bijpassende aanpak nodig. Het is aan de ouder en pedagogisch professional om die handleiding te schrijven – aldus Tischa
Laatst zei iemand tegen me: “Het lijkt wel of de kinderen steeds ‘gekker’ worden, steeds meer pittig en uitdagend gedrag vertonen en steeds meer diagnoses en stempels krijgen”. Ik kijk daar anders tegenaan: de kinderen worden niet steeds uitdagender of gekker, onze wereld wordt steeds gekker! Door die steeds hectischere en veeleisende prestatiewereld om ons heen, komen de gevoelige kinderen nu steeds meer in de knoei met zichzelf dan ooit tevoren. Dit heeft invloed op het gedrag en de emoties van het kind.
Als je te maken hebt met uitdagend gedrag in jouw opvang, zorg er dan voor dat je een werkbare situatie creëert voor jezelf, het kind en de groep. Betrek ook de ouders erbij. Focus vooral op wat goed gaat. Hierdoor wordt het makkelijker om met zachtheid naar het kind te blijven kijken. Dat lijkt op papier eenvoudig, maar in de praktijk is het vaak weerbarstiger.
Probeer altijd te kijken naar wat er achter het gedrag schuilgaat. Gedrag komt namelijk nooit zomaar ten tonele; er is altijd een reden en die reden ontdekken helpt om te begrijpen hoe je een kind kan helpen. Het helpt ook om te ontdekken welke aanpak werkt en wat nodig is. Geloof me, een kind wil zich helemaal niet zo gedragen.
De impact van het team op de groep is eveneens cruciaal. Samenwerking en afstemming tussen professional(s) met ouders zijn ook erg belangrijk. Het behouden van een positieve kijk op je werk, gericht op de kinderen, vormt de kern van ons werkplezier. Die unieke kinderen met opvallend gedrag zijn geen obstakels, maar juist kansen om te groeien in ons vak en een verschil te maken voor elk kind.
Dit vraagt om inzet en een goede pedagogische aanpak die ik je graag wil meegeven. Binnenkort start de tweede groep met de leerroute ‘Pedagogische aanpak bij opvallend gedrag en oudercommunicatie’. Schrijf je nu in, dan zien we elkaar spoedig. Het is de moeite waard voor de groei van elk kind én voor jou als professional.
Hartelijke groet,
Tischa Neve