In deze module leggen we uit hoe je vanuit het principe ‘BSO-tijd is vrije tijd’ toch een uitdagend en beredeneerd programma-aanbod kan maken. Zodat kinderen hun vrije tijd bij de BSO niet alleen plezierig maar ook uitdagend vinden en je als professional een bijdrage kan leveren aan de brede ontwikkeling van kinderen.
BSO-tijd is vrije tijd voor kinderen. Kinderen ervaren soms dat ze op school al veel moeten en willen daarom op de BSO niet teveel ‘gestuurd’ worden. Dat maakt het soms lastig om kinderen betrokken te krijgen en/of te houden. De meeste bso’s verplichten de kinderen nooit om mee te doen, juist omdat het vrije tijd is. Er is veel aandacht voor ‘kindvolgend werken’ of ‘eigen regie van het kind’, maar dat maakt het wel eens lastig om kinderen te motiveren voor bijvoorbeeld een beweegactiviteit. Terwijl jij ziet dat de kinderen daar, als ze eenmaal meedoen, vaak heel veel plezier aan beleven en het bovendien ook goed voor ze is. Ook plaatsen sommige kinderen zichzelf buiten de groep om diverse, soms onbekende, redenen. Hoe betrek je juist díe kinderen bij de activiteiten?
In deze module leggen we uit hoe je vanuit het principe ‘BSO-tijd is vrije tijd’ toch een uitdagend en beredeneerd programma-aanbod kan maken. Zodat kinderen hun vrije tijd bij de BSO niet alleen plezierig maar ook uitdagend vinden en je als professional een bijdrage kan leveren aan de brede ontwikkeling van kinderen.
Deze module is geschreven richting professionals in de kinderopvang. Voor ouders die deze module lezen is het een mooie inkijk welke rol de BSO kan spelen in de ontwikkeling van je kind. En uiteraard zijn de tips ook thuis toe te passen.
In deze module leer je over:
- BSO-tijd als ontwikkeltijd.
- Belangrijke factoren en kansen ontdekken.
- Uitdaging vanuit betrokkenheid.
- Verantwoordelijkheid en participatie in de praktijk.
| Productbeschrijving: Uitdagingen op de BSO | Download |





